Kantoorsortering

In het redesign is de makelaarsranking iets aangepast om ook de speerpunten van het redesign mee te kunnen nemen. Hoeveelheid, kwaliteit betrouwbaarheid en personalisatie.

Er zit een verschil in zoeken naar makelaar in heel Nederland en in een bepaalde plaats. Voor heel Nederland wordt gekeken naar het totale aanbod (historisch en actueel) plus de kantoorranking. Hier zal dan ook Makelaarsland bovenaanstaan.

Er is een verschil wanneer men gaat zoeken naar werkgebied en vestigingsplaats. Voorheen werd je alleen gevonden op je vestigingsplaats. Hier is werkgebied aan toegevoegd. Je ziet dan ook de balk: deze makelaars zijn er niet gevestigd maar wel werkzaam.

Voor betrouwbaarheid wordt nu gekeken naar de 'zichtbare data'. Wanneer de makelaar ervoor kiest een object niet te tonen, of wanneer er voor datakwaliteitsovertredingen wordt besloten een object niet te tonen, telt de woning niet mee.

Verder zijn filters van de zoeker leidend, dat wil zeggen wanneer er wordt gezocht op aankoop, wordt aankoop leidend en niet de verkoopobjecten etc.

Scenario: makelaar is gevestigd in de zoekplaats.

Stel een gebruiker zoekt op 'Monickendam'. De formule is dan:

Eerst wordt er gekeken: is de makelaar gevestigd in de zoekplaats? In dat geval krijgt hij bonuspunten. We gaan er dan vanuit dat hij relevant is (marktkennis etc.) Daarna wordt gekeken naar het aanbod in die plaats (dus Monickendam) in dit totaal wordt de kantoorvolledigheidsscore meegenomen. Dit totaal bepaald zijn positie in de resultatenlijst.

Wanneer men zoekt op alleen aankoop dan worden alleen de aangekochte objecten meegenomen. Dit geldt ook voor de andere filters bijv. huur, koop verkocht etc.

Zo kan een wat kleiner kantoor toch bovenaan staan simpel omdat hij meer objecten in de vestigingsplaats kan hebben dan een groter kantoor.

Voor het lijstje niet gevestigd, maar wel werkzaam geldt hetzelfde, alleen krijgt de makelaar dan geen bonus.

Ik hoop zo dat het duidelijker is. We werken nog aan personalisatie op de website. Het kan dan ook zo zijn dat het algoritme in de aankomende tijd verder aangepast wordt.

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0

Bekijk alle artikelen

Mogelijk gemaakt door Zendesk