Wat is tweestapsverificatie?

Tweestapsverificatie is een beter beveiligde inlogmethode die ervoor zorgt dat een kwaadwillend persoon geen toegang krijgt tot uw funda desk account. Via tweestapsverificatie controleren we op twee manieren of iemand rechtmatig toegang heeft tot de funda desk:

  • via een gebruikersnaam en wachtwoord

  • via een beveiligingscode per e-mail of SMS (NVM)

Door de twee checkmomenten moet een kwaadwillende toegang hebben tot beide bronnen: uw inloggegevens én toegang tot uw mail of telefoonnummer. Dat maakt het onrechtmatig inloggen dan ook veel moeilijker.


Vervelend maar noodzakelijk
We begrijpen dat het toevoegen van een extra controlemoment u meer tijd kost, dat is uiteraard vervelend. Tegenwoordig zien we steeds meer (pogingen tot) diefstal van diverse persoonlijke gegevens, denk bijvoorbeeld aan het datalek in de autobranche. Omdat funda een grote zorgplicht heeft voor haar gebruikers, is het optimaal beschermen van gegevens dan ook een absolute noodzaak.



Zonder tweestapsverificatie?
Dan is de funda desk veel interessanter voor criminelen. Via een Phishing mail kan een kwaadwillend persoon eenvoudig uw accountgegevens ontfutselen en inloggen. Mogelijke gevolgen zijn dan:

  • Het stelen van persoonlijke gegevens in de funda desk
    Allereerst betreft dit het kopiëren van het e-mailadres van een contactaanvraag. De kwaadwillende weet echter ook op welke woning is gereageerd. Wanneer een kwaadwillende de gebruiker mailt over een, voor de gebruiker, bekende woning dan wekt dit sneller vertrouwen.

  • Het toevoegen van een kantoormedewerker (NVM-accounts)
    Wanneer een kwaadwillende zichzelf toevoegt (uiteraard via een alias) op de kantoorpagina dan lijkt het alsof deze persoon werkzaam is op uw kantoor. Daarmee creëert iemand tevens een onterecht vertrouwen.

Het uiteindelijke doel van een crimineel is om geld afhandig te maken van internetgebruikers. Een voorbeeld: de crimineel vraagt per e-mail om tekengeld over te maken en maakt een fictieve afspraak voor de sleutels. De afspraak vindt nooit plaats, de gebruiker heeft echter wel betaald. De crimineel laat nooit meer wat van zich horen.


Persoonlijk account
Het is belangrijk om een persoonlijk account aan te maken. Het aanmaken van een persoonlijk account is handig om twee redenen: is de funda desk gebruikersnaam bijvoorbeeld gekoppeld aan het e-mailadres van uw collega dan dient u altijd bij uw collega te controleren wat de code is. Funda heeft ook een optie ingebouwd waarmee u kunt aangeven dat u eenmaal per negentig dagen de code wilt invoeren. Gebruikt u met meerdere mensen dezelfde gebruikersnaam, dan werkt die optie niet. Met een persoonlijk account vermijdt u deze situaties.

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 4 van 8

Bekijk alle artikelen