Welke documenten heb ik nodig voor het huren van een huis?

Voor het huren van een woning vragen verhuurders om documenten met persoonlijke informatie aan te leveren. Het aanleveren van documenten heeft als doel om te bepalen of je in staat ben om de woning te kunnen huren.

De huurwoningen die je op funda tegenkomt zijn geplaatst door verhuurmakelaars, in opdracht van verhuurders. Omdat op funda vele verhuurmakelaars actief zijn, kunnen de gevraagde documenten dan ook verschillen. De verhuurmakelaar kan je informeren welke documenten exact nodig zijn bij het huren van de woning.

Meestal vragen verhuurders om een aantal van de volgende gegevens aan te leveren:


Identiteit

  • Kopie ID
  • Uittreksel persoonsgegevens (GBA/BRP)


Inkomen & Arbeid

  • Bankafschriften met vermelding van betaling huur of hypotheek
  • Jaaropgave
  • Salarisstroken
  • Kopie arbeidsovereenkomst
  • Werkgeversverklaring
  • BKR-registratie


Huurreferenties

  • Verhuurdersverklaring


Zoals eerder vermeld kunnen de gevraagde gegevens per advertentie verschillen, ook is je persoonlijke situatie van invloed. Zo heeft bijvoorbeeld iemand in loondienst  wel de beschikking over een werkgeversverklaring, een ZZP'er heeft dat niet.

 

 

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 2 van 2

Bekijk alle artikelen