Verhuurders vragen daarvoor om documenten met persoonlijke informatie. Het aanleveren van deze documenten is om te bepalen of je in staat ben om de woning te kunnen huren.
De huurwoningen die je op funda tegenkomt, zijn geplaatst door verhuurmakelaars, in opdracht van verhuurders. Omdat op funda veel verhuurmakelaars actief zijn, kunnen de gevraagde documenten dan ook verschillen. De verhuurmakelaar kan je informeren welke documenten exact nodig zijn bij het huren van de woning.
Meestal vragen verhuurders om een de volgende gegevens aan te leveren:
Identiteit
- Kopie ID
- Uittreksel persoonsgegevens (GBA/BRP)
Inkomen & Arbeid
- Bankafschriften met vermelding van betaling huur of hypotheek
- Jaaropgave
- Salarisstroken
- Kopie arbeidsovereenkomst
- Werkgeversverklaring
- BKR-registratie
Huurreferenties
- Verhuurdersverklaring
De aan te leveren gegevens per advertentie kunnen dus verschillen. Daarbij is ook je persoonlijke situatie van invloed. Zo kan bijvoorbeeld iemand in loondienst wel een werkgeversverklaring overleggen, maar een zzp’er niet.